
Gekoppelde systemen:
Azure
Pipedrive
Tribe CRM
Categorie:
CRM / Data-ecosysteem
Aantal medewerkers:
Provincie Noord-Brabant: 1750+
Provincie Limburg: 900
Introductie van deze opdracht
Eind mei lanceerden de provincie Noord-Brabant, provincie Limburg en SmartwayZ.NL de campagne IkSwitch.nu.
Deze gedragscampagne heeft als doel om forensen over te halen om vaker op de fiets naar het werk te gaan.
KoppelHet verzorgde voor dit project de integraties tussen de website, dashboarding, e-mail en CRM-systemen.
Wat dit project uniek maakt, is de samenwerking tussen diverse uitvoeringsorganisaties, elk met hun eigen CRM systeem en data-infrastructuur. Tegelijkertijd is het voor de gehele campagne cruciaal om overzicht te houden van de resultaten zoals het aantal leads en de opvolging hiervan. Bekijk hieronder de video van IkSwitch
Inzicht in leads, automatische segmentatie en inzicht in belangrijke data
Vanuit de IkSwitch campagne worden er allerlei leads verzameld (forensen) die interesse hebben om ‘de switch’ te maken en fietsend naar hun werk te gaan. Deze leads bestaan uit particulieren en bedrijven. De leads worden opgevolgd door verschillende mobiliteitsmakelaars die, of bedrijven helpen met het bieden van mooie mobiliteitsvoorzieningen voor werknemers, of particulieren helpen bij het uitkiezen van een fiets regeling.
Verschillende CRM-systemen waaronder Pipedrive en Tribe CRM
De uitdaging hierbij is dat er binnen de provincie Noord-Brabant en provincie Limburg veel verschillende uitvoeringsorganisaties betrokken zijn die de opvolging doen van de leads. Deze uitvoeringsorganisaties werken met verschillende CRM-systemen en verschillende processen, waaronder de systemen Pipedrive en Tribe CRM. De opdracht voor KoppelHet was om ervoor te zorgen dat leads automatisch en eenduidig via de campagne website in het juiste CRM-systeem komen bij de uitvoeringsorganisatie.
Segmenteren van leads op verschillende locaties
Naast het verschil in CRM-systemen zijn er binnen de provincies verschillende locaties gekoppeld aan uitvoeringsorganisaties, zo pakt logischerwijs Zuid-Limburg bereikbaar de leads op afkomstig uit Zuid-Limburg. In de huidige situatie werd hier geen onderscheid in gemaakt en waren leads verspreid over verschillende systemen of werden deze zelfs in lokale Excels bijgehouden. KoppelHet heeft ervoor gezorgd dat leads automatisch terecht komen in het CRM-systeem van de juiste uitvoeringsorganisatie.
Een slimme combinatie van Azure Integration Services en het KoppelHet platform
De opdracht voor KoppelHet was om te onderzoeken of het mogelijk is om de leads te segmenteren naar de juiste uitvoeringsorganisatie, de communicatie daarop af te stemmen en elke uitvoeringsorganisatie uitsluitend toegang te geven tot de, voor hen, relevante data.
Op basis van de soort lead, een bedrijf of particulier, herkennen we in welke workflow deze terecht moet komen en op basis van de locatie komt deze bij de juiste uitvoeringsorganisatie terecht. Hierdoor ziet de uitvoeringsorganisatie enkel de leads die voor hun bestemd zijn. Om dit te realiseren hebben we gebruik gemaakt van een combinatie van Azure Logic Apps en Azure Functions.
Sturen op basis van data
Naast de segmentatie en opvolging van leads is het voor de provincies belangrijk om te blijven sturen op data voor deze campagnes. Wanneer er namelijk geen inzicht is in de resultaten vanuit de campagnes dan kan er moeilijk worden gestuurd op volgende en huidige campagnes.
Door middel van het data-ecosysteem dat is neergezet in Azure kan ook de data gemakkelijk worden opgehaald en worden gekoppeld aan bijvoorbeeld Power BI dashboards. Hierdoor wordt de data vanuit de campagnes inzichtelijk en kan sturen plaatsvinden op basis van deze data.

