Koppel je HR-systeem met Entra ID (AD), de voordelen voor jouw organisatie

Koppel je HR-systeem met Entra ID

Als groeiende organisatie ben je constant op zoek naar nieuw talent daarom wordt het stroomlijnen van de onboarding steeds belangrijker. Voor veel organisaties is het beheer van toegang en gebruikersrechten een cruciaal onderdeel van de IT-infrastructuur, maar neemt dit veel tijd in beslag. 

Hoe zorg je ervoor dat dit proces zowel efficiënt en veilig verloopt? Het antwoord ligt in slimme systeem integraties. Door je HR-systeem te koppelen met Entra ID (Azure Active Directory, AD) heb je de mogelijkheid om toegangsbeheer te stroomlijnen, de onboarding te automatiseren en tegelijkertijd een hogere mate van beveiliging te realiseren.

De mogelijkheden van Entra ID (voorheen Active Directory)

Entra ID, voorheen bekend als Azure Active Directory, is een identiteits- en toegangsbeheersysteem van Microsoft. Het zorgt ervoor dat medewerkers op een veilige manier toegang krijgen tot de applicaties en gegevens die ze nodig hebben om hun werk te doen.

Door je HR-systeem te koppelen met Entra ID, ontstaat er een naadloze integratie tussen je HR-systeem en het toegangsbeheer, wat zorgt voor tal van voordelen. 

Wat levert de Entra ID koppeling je als organisatie op?

  • Een betere onboarding 🚀

Niets is vervelender dan een collega die zijn eerste werkdag heeft en vervolgens moet wachten op toegang in allerlei applicaties. In sommige gevallen kan het wel een week duren voordat de nieuwe collega aan de slag kan. Met een koppeling tussen jouw HR-systeem en Entra ID zorg je ervoor dat de medewerker vanaf dag één toegang heeft met de juiste rechten in de juiste applicaties.

  • Verhoogde beveiliging 🔐

Door Entra ID te koppelen met je HR-systeem zorg je ervoor dat gegevens altijd actueel zijn en dat er geen menselijke fouten worden gemaakt. Hiermee beheer je vanuit één centrale plek het toegangsbeheer en provisioning van applicaties.

  • Tijdsbesparing en minder fouten ⚙️
Door je HR-systeem te koppelen met Entra ID bespaar je als organisatie enorm veel tijd en verminder je de kans op fouten aanzienlijk. Medewerker gegevens worden namelijk automatisch gesynchroniseerd naar Entra ID en relevante gegevens, zoals het zakelijke e-mailadres gaan vanuit Entra ID automatisch terug naar je HR-systeem. 

Hoe werkt de koppeling tussen HR-systemen en Entra ID?

HR-systeem Entra ID koppelen

Nieuwe medewerker in HR-systeem

Wanneer er een nieuwe medewerker wordt aangemaakt in het HR-systeem zorgt de koppeling ervoor dat de medewerker informatie automatisch naar Entra ID wordt gesynchroniseerd. 

Gegevens van medewerkers worden gewijzigd

De koppeling haalt de gewijzigde gegevens op vanuit het bron-systeem (HR-systeem) en zorgt ervoor dat de wijzigingen automatisch worden doorgevoerd in Entra ID.

Medewerker verandert van functie

Een functiewijziging kan van invloed zijn op de applicaties waartoe de medewerker toegang heeft. De functiewijziging wordt automatisch vanuit het bronsysteem opgehaald en naar Entra ID gesynchroniseerd.

Medewerker treedt uit dienst

Wanneer een medewerker uit dienst treedt wil je dat deze automatisch in Entra ID wordt gedeactiveerd zodat rechten uit applicaties worden ontnomen. De koppeling deactiveert bij offboarding de medewerker automatisch in Entra ID.

Automatisch het zakelijk e-mail adres vullen

Tijdens de onboarding van een nieuwe medewerker is niet altijd direct het zakelijke mailadres beschikbaar, omdat hier nog een account voor moet worden aangemaakt. De KoppelHet Entra ID connector haalt het zakelijke mailadres op zodra deze beschikbaar is en synchroniseert dit naar het HR-systeem en naar Entra ID.

Welke HR-systemen zijn te koppelen met Entra ID?

Entra ID is te koppelen met de alle HR-systemen in Nederland. KoppelHet is gespecialiseerd in het koppelen van HR-systemen en koppelt Entra ID onder meer met de onderstaande systemen.

Staat jouw systeem hier niet tussen? Ook dan zijn er mogelijkheden, neem contact met ons op.

Nmbrs Logo

Meer weten over de Entra ID koppeling met HR-systemen?

Neem contact op en plan een vrijblijvende afspraak in om de mogelijkheden te bespreken.

0342 793 255

Integratie specialist